Progetti archives

Anna Renzi: the first diva

•••
ANNA RENZI: THE FIRST DIVA The soprano Anna Renzi was born in Rome in 1620 and made her debut very young. Favourite singer, among the others, of Claudio Monteverdi, who expressly wrote for her the role of Ottavia in L'incoronazione di Poppea, she bacame famous in Venice, at the Teatro Teatro Santi Giovanni e Paolo and was often acommpanied by the young M[...]

Anna Renzi: la prima diva

•••
ANNA RENZI: LA PRIMA DIVA Il soprano Anna Renzi, nata a Roma nel 1620, cominciò la carriera appena diciassettenne. Interprete prediletta, tra gli altri, di Monteverdi (per lui fu Ottavia ne L'incoronazione di Poppea), si mise in luce in particolare a Venezia, presso il Teatro Santi Giovanni e Paolo, sovente accompagnata dal suo giovane maestro, il berti[...]

The Sonatas op. 2 by Ignazio Cirri

•••
Ignazio Cirri (Forlì, 1711 – 1787) Cirri was maestro di cappella from 1759 at the Cathedral of Santa Croce, now the Duomo in Forlì. In that same year he was granted entrance to the Philharmonic Academy in Bologna. He was already canon at the Duomo of Forlì since 1731. It is not certain whether his teachers included Giovanni Battista Martini who was [...]

Le Sonate op. 2 di Ignazio Cirri

•••
Ignazio Cirri (Forlì, 1711 – 1787) Fu maestro di cappella della Cattedrale di Santa Croce, l’attuale Duomo forlivese, a partire dal 1759. Lo stesso anno ebbe accesso all’Accademia Filarmonica di Bologna. Era già canonico della Cattedrale forlivese dal 1731. Non è certo che tra i suoi maestri ci sia stato anche Giovanni Battista Martini, solo di [...]

From Venice to Rome - a taste of 17th century Italy

•••
A journey in the Italian sonata of the 17th century programma-e-saggio-francesco-lora GIOVANNI MARIA BONONCINI (1642-1678) Sonata settima in sol minore [Allegro-Adagio-Presto-Grave-Allegro] Da: «Primi frutti del giardino musicale a due violini», op. I (Venetia, 1666) GIOVANNI BATTISTA BASSANI (1650 ca.-1716) Sonata in re maggiore [Allegro-Prest[...]

Da Venezia a Roma- sapori dell'Italia nel Seicento

•••
Viaggio nel sonatismo italiano del '600 Un viaggio attraverso lo strumentalismo italiano del 1600, caratterizzato da interessantissime soluzioni formali e dall' amplificazione dei molti trasudanti affetti. L' esecuzione, come una riproduzione pittorica, si prefigge di rappresentare in sequenza e con attitudine sinestetica la natura, il gusto formale,[...]

The viola da gamba and chamber music in the courts of Europe

•••
EN RONDEAU   The program features an imaginary competition between the viola da gamba, the principal instrument in French court thanks to composers such as Marin Marais ("Ballet en Rondeau" from the twelfth book of "Pièces de viole" and "Sonnerie de Sainte-Geneviève du Mont de Paris”) and the violin, that originated in Italy and was set to[...]

La viola da gamba ed il suonar di camera nelle corti d'Europa

•••
EN RONDEAU  Il programma vede un ideale agone fra la viola da gamba, strumento principe nelle corti francesi grazie ad autori come Marin Marais (di cui verranno proposti "Ballet en Rondeau" dal dodicesimo libro di "Pièces de viole" e "Sonnerie de Sainte-Geneviève du Mont de Paris"), e il violino, che dall’Italia si apprestava a conquistare di lì[...]

Filiberto Laurenzi and "La finta savia"

•••
ANNA RENZI Born in Rome, Anna Renzi made her debut in 1640 at the Palazzo Pallavicini-Rospigliosi of the French ambassador, in the presence of Cardinal Richelieu, as Lucinda in Il favorito del principe (music lost) by Ottaviano Castelli and the young composer Filiberto Laurenzi who continued to function as her teacher and/or accompanist in later years. In[...]

Filiberto Laurenzi e "La finta savia"

•••
LAURENZI (Laurenti, Lorenzi, de Laurentiis), Filiberto. - Nacque a Bertinoro fra il 1619 e il 1620. La data di nascita si ricava dall'età riportata sul ritratto inciso nelle sue Spiritualium cantionum…, Liber primus (Venezia 1644), dove si legge "Filibertus de Laurentiis ætatis ann. XXIIII". Il mezzo busto, disegnato da Giovanni Burnacini, scenografo [...]